Notis

6 Heddaprisar
til Det Norske Teatret!

Det Norske Teatret blei tildelt heilt 6 Heddaprisar søndag kveld.

Jyryen seier: "Årets vinner har nerve og puls og behersker rollen med intensitet fra start til mål. Med ørsmå detaljer fanger hun inn tekstens rytme og styrken i dramatikerens fortellerkraft. Stilen er gjennomført, enten den er helt lavmælt eller med høyere nyanser i stemmeleiet. Bevegelsene er ørsmå eller litt mer synlige, stemmen er hviskende, hvesende, men også rolig fortellende, kroppen er stivbeint og tung, men også oppreist og lett. Hun er den fantastiske fortelleren som ser de lange linjene i en historie om mennesker som elsket hverandre, og en ruvende kraft i forestillingen."

Juryen seier: "Når årets vinner bidrar til at hans aktuelle rollefigur og tekst framstår med skremmende aktualitet, er det fordi han lar tvil og tro bokstavelig talt piske selvbedraget og selverkjennelsen til blods.

Feberhet og aldri hvilende, selv ikke sovende, er han fullkommen i gjennomføringen av det som fortoner seg like mye som en maraton som et mareritt. I rollefigurens maniske flukt fra seg selv og tanken på egne gjerninger, danner eufori og bunnløs fortvilelse palettens ytterkanter. Mellom disse balanserer vinneren tekst og intens fysisk utfoldelse, i et visuelt grep hvor ikke en svettedråpe, ikke en rykning eller et sprengt blodkar lar seg skjule for tilskueren. Slik er kameralinsen like klaustrofobisk og ubarmhjertig som avgrunnen rollefiguren stirrer ned i, mesterlig tolket av en skuespiller som griper utfordringen med stort mot."

Juryen seier: "Rollefigurene til de nominerte i kategorien Beste mannlige medspiller er alle aktører i maskuline, kvelende handlingsrom. Selv om komikken syder under overflaten, bidrar de på hver sitt vis sterkt til den gåtefulle uhyggen de forskjellige forestillingene er preget av.
Den som har imponert Heddajuryen mest i så måte utviser i likhet med resten av ensemblet en intens tilstedeværelse hvor hvert rykk i munnviken blir betydningsfullt. Han virker kanskje innsmigrende, men publikum skjønner raskt at han også er livsfarlig. Som en sadistisk katts lek med musen haler han ut lidelsene for hovedpersonen.

Årets vinner skaper en både medrivende, komisk og dypt menneskelig figur, i en rolleprestasjon som framkaller grøss år etter man har bevitnet den."

Juryen seier: "Prisen for beste regi går til en sømløs og tettvevd forestilling hvor teatrets kunstneriske uttrykk forenes i en mesterlig scenografisk, musikalsk og teatral komposisjon. Det er stort og ubehagelig, gjenkjennelig og nært.

I prisvinnerens regi møter vi skuespillere med et særegent scenespråk og bevegelsesmønster, alt utviklet til et felles, rytmisk lagspill.
Fra en tilsynelatende realistisk form beveger forestillingen seg gradvis mot et ekspressivt og absurd univers. Fra det intime og nære til hovedscenens breieste, dypeste og kraftigste virkemidler."

Juryen seier: "Vinneren i kategorien Årets forestilling er preget av så oppsiktsvekkende skuespillerprestasjoner at vi blir usedvanlig underholdt og følelsesmessig engasjert. Samtidig gjør bruken av uvanlige spillesteder og en sammenrasket estetikk at vi konstant blir påminnet at det faktisk er spill vi ser.
I dette spennet mellom nærhet og distanse skapes et febrilt og tankevekkende verk som behandler flere høyaktuelle temaer i tiden vi er inne i: Det lar oss reflektere over hva som driver unge menn til å rettferdiggjøre sin voldelige henfallenhet, og diskuterer via snedig bruk av video hva teater er og kan være.

Kombinasjonen av et sjeldent samkjørt og opplagt kunstnerisk lag, inspirerte regigrep, aktuell tematikk og modig kunstnerisk utforsking gjør at prisen for Årets forestilling går til Raskolnikov – Det Norske Teatret og Det Vestnorske Teateret."

Juryen seier: "En scenetekst kan være så mye: Det kan være manuset til en dramatiker, det kan være en disposisjon til improvisasjon over et tema, det kan være bearbeiding av en allerede eksisterende klassiker. Kategorien er like vid som scenekunsten selv.

De beste scenetekstene frigjør energi, kraft og lekenhet i scenerommet, hos skuespillerne, i prøvesituasjonen og i salen, under forestilling. De beste scenetekstene viser oss verden og på en ny måte, og viser samtidig scenekunstnerne vei.

Årets beste scenetekst er et slikt arbeid. Den er på sitt vis både en bruksanvisning og et kunstverk, samtidig er den et samarbeidsprosjekt mellom regissør, dramaturg og skuespillerne selv. De har flyttet inn i en klassiker og både gjort den til sin egen – og til vår."